Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK)
Veiligheidsinformatieknooppunt
Het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) Rotterdam - voorheen MIC - ondersteunt de Veiligheidsregio's Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid in de informatiepositie voor, tijdens en na incidenten.
Veiligheidsregio's en partners in de keten beschikken over waardevolle gegevens die hun slagkracht kunnen vergroten, zoals objectinformatie, risicobeoordelingen, bestrijdingsplannen en historische incidentgegevens. Het VIK Rotterdam verbindt deze gegevens, presenteert een actueel omgevingsbeeld en versterkt daarmee de informatiepositie en veerkracht van de Veiligheidsregio’s Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid en de Gezamenlijke Brandweer.
Daarnaast is het VIK Rotterdam verbonden met Knooppunt Coördinatie Regio’s-Rijk (KCR2), dat een landelijk veiligheidsbeeld creëert op basis van de informatie die alle veiligheidsinformatieknooppunten in Nederland aanleveren.
Als u vragen over het VIK Rotterdam heeft, dan kunt u contact met ons opnemen via VIK@VR-RR.nl
Waar kunnen we je mee helpen?
Front-office
Het VIK beschikt over een team van tien Calamiteiten Coördinatoren (CaCo’s). Zij zijn onder andere verantwoordelijk voor het bewaken van een juiste opschaling bij dreigingen en grootschalige incidenten, en coördinatie het multidisciplinaire meldkamerproces in geval van dit soort incidenten. Daarnaast maken ze onderdeel uit van de VIK afdeling. Vanaf 1 juni 2024 is er 7 dagen per week en 24 uur per dag een CaCo beschikbaar op de meldkamer. Naast de CaCo zijn er collega’s werkzaam als ‘VIK-ers’ op de meldkamer. De VIK-ers verzorgen met de CaCo een actueel veiligheidsbeeld en richten zich op een goed werkend informatieproces ten tijde van grootschalige incidenten.
VIK-portal
Het VIK-portal is de digitale landingsplaats voor functionarissen binnen het VIK. Het bestaat o.a. uit een portal, een GEO-omgeving, beslisondersteuning en dashboarding. Hier wordt een actueel, dynamisch veiligheidsbeeld geschetst op basis van interne en externe bronnen. Daarnaast is het organisatie- en functionaris-specifiek ingericht, zodat gebruikers enkel beschikken over informatie die voor hen relevant is. Hierbij wordt expliciet aandacht geschonken aan een ordentelijke borging op gebied van informatie- en gegevensbescherming.
De kracht van het VIK Portal ligt in het samenbrengen van informatie. De informatie blijft bij/eigendom van de bronorganisatie. Het (door-) ontwikkelen van het portal en de aansluiting op KCR2 vindt plaats in samenwerking met het programma Versterking Landelijke Informatievoorziening.
Specials
Specials binnen het VIK zijn unieke en eenmalige trajecten die een product of dienst kunnen leveren als aanvulling op het reguliere aanbod van het VIK. Deze trajecten hebben betrekking op uiteenlopende gebieden. Denk bijvoorbeeld aan technologie, risicoanalyse, crisismanagement en data-analyse. Vaak worden specials uitgevoerd in samenwerking met externe partners zoals overheidsinstanties, onderzoeksinstellingen, of bedrijven.