Zoeken

Landelijke netwerkdag scheepsincidentbestrijding 2023


Welkom bij het landelijk netwerkdag scheepsincidentbestrijding 2023!

In 2019 is voor het eerst door de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam, een netwerkdag scheepvaartincidenten georganiseerd. Deze dag was een groot succes en werd druk bezocht.

Op 8 juni 2023 organiseert de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid i.s.m. de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond opnieuw een landelijke netwerkdag gericht op scheepvaartincidenten. Op deze dag worden diverse workshops gehouden om u mee te nemen in de incidenten en ervaringen die zijn opgedaan. De workshops worden begeleid door enthousiaste sprekers uit de maritieme sector, de brandweer en het veiligheidsdomein. Ook deze keer belooft het een zeer interessante en leerzame dag te worden.

schip

Beperkt aantal plekken

Collega's van zowel binnen als buiten onze organisatie bezoeken de LNSIB. Er zijn maar een beperkt aantal plekken. Mis het niet en meldt u snel aan!

Dit jaar worden in totaal dertien workshops gegeven. Scroll naar beneden om ze allemaal tot u te nemen. We kijken uit naar uw aanwezigheid en willen u nu alvast danken voor de inspirerende sessies die we met elkaar tegemoet gaan.

De locatie is fort Lent bij Nijmegen en u bent daar van harte welkom. U bent van harte uitgenodigd om u in te schrijven voor de workshops en wij kijken er naar uit om u op 8 juni te ontmoeten.

Vragen?

Voor vragen en/of aanvullende informatie kunt u mailen naar lnsib@vr-rr.nl.

Datum:    donderdag 8 juni 2023

Tijd:         8.30 - 17:00 uur

Locatie:    Fort Lent bij Nijmegen

Workshops

Brand en explosie batterijruimte riviercruiser

Jetty - cruiseschip

Jetty Middelkoop

Op 25 juli 2022 vond in Amsterdam een explosie plaats in de batterijruimte van een hybride riviercruiseschip, gevolgd door brand. Eén bemanningslid raakte licht gewond. Vanwege onduidelijkheid over de aanwezigheid van een mogelijk brandbaar gasmengsel in de ruimte duurde het bijna een dag voordat de ruimte door de brandweer kon worden geopend. In deze presentatie wordt u meegenomen in de ervaringen van Jetty Middelkoop, toen dienst doend Adviseur Gevaarlijke Stoffen (AGS) van brandweer Amsterdam Amstelland.

Elevating Safety Standards Together

Image1

Menno de Sera

Wij van Viking zien je graag voor een interactieve presentatie over het bevorderen van veiligheidsnormen op de Rijn en waterwegen in Europa. Leer meer over het Safety management System (SMS) van Viking, gebaseerd op ISO-normen (14001 en 45001) en afgestemd op de IMO-constructie, en over ons Response Team, de Viking Safety Task Force (VST). Ontdek hoe wij samenwerken met andere spelers in de sector om de veiligheid te verbeteren en hoe u kunt bijdragen aan het verhogen van de veiligheidsnormen in de regio. Neem deel aan discussies en activiteiten om praktische inzichten en aanknopingspunten voor uw eigen Safety Management System te verkrijgen.

Team Digitale Verkenning, the story continues

Digitale verkenning foto

Robbert Heinecke

De afgelopen jaren hebben de droneteams zich doorontwikkeld tot Teams Digitale Verkenning. We gaan in wat moderne technieken samen met onbemande systemen een bijdrage kunnen leveren aan de hedendaagse incidentbestrijding. Dit doen we met praktijkvoorbeelden en foto/videomateriaal. Daarnaast gaan we op zoek naar de mogelijkheden welke innovatieve middelen ons nog meer kunnen helpen bij de bestrijding van incidenten.

Energie transitie scheepvaart

Afbeelding1 (1)

Cees Boon

"Ontwikkelingen en nieuwe brandstoffen aan boord van zee- en binnenvaartschepen."

De wereld om ons heen verandert, niet alleen op het land, maar in het bijzonder ook op het water. Veranderende brandstoffen, nieuwe voorzieningen op het vlak van energietransitie betekent ook iets voor onze veiligheid en hoe wij zijn ingericht. Nieuwe technologieën, nieuwe energiedragers, nieuwe voorzieningen, dit betekent wellicht ook een andere manier van optreden tijden incidenten.  Weet u wat er op u afkomt, ziet u dit als een uitdaging of laat u het maar gebeuren? Wij nemen u mee in de wondere wereld van de energietransitie op het water.

Hoe is uw kennis van schuim?

Afbeelding1 (2)

Wilbert Gijsbrechts

Er is veel te doen rondom schuim, fluorvrij schuim of niet en mag je het overal gebruiken. Bij veel incidenten wordt geroepen ‘schuim erop’, maar werkt dit dan wel, hoeveel heb je dan nodig, wat is de werking ervan en hoe breng ik het dan op. Weet jij antwoord op de vragen en weet jij de juist toepassingen van schuim? Als u dit niet weet en u wilt uw kennis verrijken van schuim, dan is deze workshop iets voor jou!

Specialistisch werken op en onder water

Afbeelding2

Jaap Nijgh

Het Landelijk Team Onderwaterzoekingen (LTOZ) helpt snel en deskundig om mensen die in het water zijn verdwenen te vinden en te bergen. Daarnaast wordt het team ook ingezet om voorwerpen te zoeken, zoals vuurwapens, steekwapens en ander bewijsmateriaal. Met gemiddeld twee tot drie zoekingen per week, werkt het team jaarlijks mee aan ruim honderd bergingsoperaties.

VOA Water (verkeersongevallenanalyse) is een team wat bestaat uit specialisten die zich vooral bezighouden met technisch onderzoek bij ongevallen op het water. Ze zijn specialisten op het gebied van scheepvaartsystemen, de wet en regelgeving en de veiligheidssystemen en de achterliggende infrastructuur. Daarom zijn ze in staat om gedetailleerde technische (ongevals) analyses te genereren en om juridische vragen over een proces-verbaal te voorkomen.

Murphy was een optimist - Risico inschatting

w2800_h1866_x2014_y1343_samla__1DX_2215-7577b6465e7dde31

Ruud Plomp

Een van de kenmerken van (scheeps)incidenten is dat ze met enige regelmaat op de meest ongelukkige locaties en onder de meest ongunstige omstandigheden plaatsvinden. Het zijn incidenten die achteraf ook wel als ‘worst case’ worden omschreven. Bijvoorbeeld een aanvaring van een riviercruiseschip met een van pijlers van een brug, een brand op een schip op een ankerplaats op zee, een aanvaring tussen een passagiersschip en een tanker.

In deze workshop zal er worden ingezoomd op de logistieke en inzettechnische uitdagingen waar de hulpverleningsdiensten mee te maken kunnen krijgen. Waar moeten we rekening mee houden en waar kunnen we ons op voorbereiden?

Brand aan boord van Marine-Fregat Zr.Ms. Zeeland

Afbeelding1 (1)

Raymond Bakker

Brand aan boord van het Marineschip de ZR.MS. Zeeland in het droogdok van de Marinewerf in Den Helder. Een schip wat met groot onderhoud binnen in een droogdok ligt. Een brand in de elektrische verdeelruimte een 4k4 ruimte waar wel of geen spanning op staat. Aanvalsroutes die niet normaal begaanbaar zijn ivm groot onderhoud. Graag nemen wij jullie mee in onze tijdlijn met deze complexiteit, hoe werken wij (onze bezetting) waar zijn we tegenaan gelopen en wat zijn onze overwegingen geweest. Wie zijn er ingezet en hoe zijn zij ingezet.

Op de grens van leven en dood

foto (1)

Rob Altena & Dick Wennekendonk

Op een zomerdag vorig jaar werd een watertaxi overvaren door een rondvaartboot:

Zes opvarenden worden ternauwernood gered voordat de watertaxi zonk naar een diepte van meer dan 10 meter.

Het incident wordt direct gemeld op het marifoonkanaal (VHF) waarop het Havencoördinatiecentrum de melding doorzet naar de 112-meldkamer.

Direct wordt er opgeschaald naar een groot waterongeval en GRIP1.  
Drie duikteams, diverse ambulances, een traumahelikopter, incidentbestrijdingsvaartuigen en vele coordinerende eenheden zijn onderweg naar plaats incident.

Heeft deze opschaling het verschil gemaakt? Hierover meer tijdens deze workshop.

Is afspraak een afspraak? - Ladingbrand in de haven

IMG_5194

Henry Oudshoorn

Wat zijn de bijzonderheden en de knelpunten bij een ladingbrand in een schip in een haven? Wat is verstandig om te doen, wat zijn de gevolgen van een handeling. Henry Oudshoorn, officier van dienst brandweer van het scheepsbrandbestrijdingsteam in Rotterdam, neemt je mee en zet je aan het denken over de keuzes die gemaakt moeten worden.  Hij zal dit onder andere doen door middel van een praktijkvoorbeeld van een scheepsbrand in een haven.

Samenwerken hoe doe je dat?

Afbeelding2 (1)

Jeroen Dubbeldam

Op 14 april 2022 kapseist het binnenvaartschip de Mar-Grethe op de Nieuwe Waterweg en komt een matroos om het leven. Een bijzonder incident. Wij nemen jou mee in dit incident. Vragen worden behandeld: Wie kom je allemaal tegen bij een groot waterongeval en wat doen zij dan? Hoe werk je goed samen en met welke dilemma’s, overwegingen en beslismomenten heb je te maken?

Vul je rugzak met opgedane ervaringen en lessen, en vooral…… STEL JE VRAGEN!

Aanvaring passagiersschip met vrachtschip

foto (2)

Maikel van Loon

De klap, de brand, de evacuatie en de opluchting: ‘Deze aanvaring had alles in zich om slecht af te lopen’. Het Zwitserse cruiseschip Edelweiss vol passagiers is woensdag op de vroege ochtend van 20-3-2019 op de Waal bij Nijmegen frontaal tegen vrachtschip Forenso gevaren. De enorme klap is het begin van een spannende ochtend voor meer dan tweehonderd oudere, minder zelfredzame opvarenden.

Maikel van Loon, de OvD brandweer die nacht, verteld over de impact, de gevolgen en de inzet van alle eenheden bij dit incident.

Van blusboten naar hulpverleningsvaartuigen!

foto

Twee snelle Rolls Royce waterjet aangedreven brandweervaartuigen. Met een bluscapaciteit van 8000 ltr per minuut, verdeeld over drie blusmonitoren en twee manifolts zou je de schepen met recht blusboten kunnen noemen. De praktijk is dat de schepen vaker voor hulpverleningstaken worden gealarmeerd. Vandaar dat ze ook voor dat doel volledig zijn uitgerust. Wees welkom om de schepen te komen bekijken.