Zoeken

AmbulanceZorg Rotterdam-Rijnmond leidt collega’s op voor spoed rijden!

Gepubliceerd op 25 juli 2016

Sinds afgelopen januari heeft AmbulanceZorg Rotterdam-Rijnmond (AZRR) de beschikking over rijinstructeurs die collega’s, zowel intern als extern kunnen opleiden tot het rijden met spoed. Dit is een unieke situatie binnen onze regio. Nog niet eerder was het mogelijk om collega’s door eigen collega’s te laten opleiden!

“Om eigen collega’s te kunnen en mogen opleiden hebben de rijinstructeurs naast de standaard bevoegdheid van rijinstructeur (WRM certificaat) ook de bevoegdheid nodig om te mogen rijden met optische en geluidssignalen (OGS+). Binnen het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) van AZRR hebben zes rijninstructeurs deze bevoegdheid, waarvan vier collega’s op dit moment ook de OGS+ bevoegdheid in hun bezit hebben, vertelt Michiel Kraayeveld, ambulancechauffeur, rijinstructeur en rijinstructeur OGS+.”

OGS+ pilot

Brandweer Opleidingscentrum Amsterdam-Amstelland Schiphol (BOCAS), de Academie voor Ambulancezorg (AvA), Politie en de rijopleiding van Defensie hebben vorig jaar gezamenlijk een geslaagde OGS+ pilot gedraaid. Zo werd er onder andere gekeken naar de belasting voor het verkeer, wanneer er gereden werd met OGS en het aantal ongevallen die plaatsvinden. Opvallendste resultaat uit de pilot is dat mensen die al tijdens het opleiden met OGS rijden het in de praktijk veel beter doen, doordat er al ervaring wordt opgedaan. Verder kwam uit de pilot naar voren dat het oefenen op de openbare weg met optische en geluidssignalen bijdraagt aan de kwaliteit van de rijopleiding voor bestuurders van voorrangsvoertuigen zonder dat het de verkeersveiligheid teveel in gevaar brengt. Uit de resultaten van de pilot kwam tevens naar voren dat zowel onder hulpdiensten, rijinstructeurs van de hulpdiensten als bij de bevolking veel draagvlak bestaat voor oefenen op de openbare weg.

Positieve reacties

“AZRR is ver op het gebied van opleiden van rijinstructeurs. Het OGS+ is hier een mooi voorbeeld van, geeft Michiel aan. Inmiddels zijn de eerste collega’s al opgeleid, waaronder de collega’s van de meldkamer, onze collega’s die opgeleid zijn om als Rapid Responder dienst te doen en een huisartsendienst in de regio. De reacties van de collega’s zijn erg positief! De ervaring om te voelen hoe het is om echt met spoed te rijden is iets wat we veel terugkrijgen van collega’s. Je bent de werkelijkheid aan het nabootsen, waardoor je juist die ervaring van het spoed rijden meekrijgt. Je moet zelf bepalen en weten wat je gaat doen, zoals bijvoorbeeld vier of vijf kruispunten vooruitkijken.”

Eigen voertuig

Om een rit onder OGS te mogen uitvoeren maakt de Meldkamer AmbulanceZorg (MKA) een rit aan om zo de toestemming voor het rijden te mogen uitvoeren. De registratie en coördinatie van de rit is een taak die ondergebracht is bij de MKA. Het voertuig waarmee gereden wordt is herkenbaar als voorrangsvoertuig met als verschil de dubbele spiegels en dubbele bediening voor de rijinstructeur. Binnen AZRR beschikt het ROC over een Volkswagen Touran die het roepnummer 17-540 heeft meegekregen. Dit voertuig wordt niet binnen de parate dienst gebruikt en staat daarom altijd ter beschikking voor scholing. In het voertuig kan tevens een dashcam gemonteerd worden die zowel naar voren filmt als naar de bestuurder(s). De opname wordt alleen gebruikt om een rit te evalueren en om te laten zien wat er goed ging en wat er nog verbeterd kan worden (videoreflexie). Aangezien een OGS rit ongeveer 10 minuten duurt kan de gehele rit goed nagelopen worden. De beelden worden daarna direct verwijderd.

Vakbekwaam worden en blijven

Het ROC is trots op deze mogelijkheid en maakt er veelvuldig gebruik van. Zo kan AZRR nog meer werken aan het vakbekwaam worden en het vakbekwaam blijven van onze medewerkers om zo de beste zorg te kunnen leveren aan onze zorgvragers. Want dat begint al met een veilige en verantwoorde rit…

Neem ook eens een kijkje op onze Facebookpagina!


DSCF5416-bewerkt (1)